Ny sykehusstruktur i innlandet - veien videre. v/ Randi Nordtorp Mølmen fra Sykehuset Innlandet.
Randi sin motivasjon : « Vil være med å gjøre
det « umulige mulig».Visjon for Sykehuset Innlandet ( SI) : Gi gode helsetjenester til alle som trenger det — uansett alder og etnisk opprinnelse.
Verden endrer seg fort, slik er det også innen sykehussektoren både i og utenfor landet. Rent teknologisk er Norge blitt en sinke ( heia datatilsynet H). Det er flere faktorer som vil påvirke krav til endring også for SI sin del.
Gammel befolkning og urbanisering, vi blir eldre og folk vil bo mer sentralt.
- Medisinsk utvikling, ny teknologi er dyrt
Teknologisk utvikling- robotteknologi, ikt systemer, distribuerte sykehus ( sykebilen =
sykehus på hjul)
- Pasientkontroll øker- flere kan behandles hjemme.
Helse helsevesenet utvikles
Krav til sykevolum ( kritisk masse) og praktisering for at legene skal holde tekniske og faglige
mål
Vi har simpelt hen ikke råd til ønsket desentralisering. Vi må ha « all» kompetanse på ett sted for kunden/pasientens sin skyld. Leger søker også helst til kompetente, større miljøer.
Samfunnsmessige vurderinger er gjort : Vi ønsker oss bærekraftige byer og distrikts knutepunkt. Målbilde:
- Vi ønsker å samle topp kompetanse under ett tak, bygge et stort akuttsykehus.
- Knutepunkt innen spesialhelsetjenesten ett sted, men også gi et samlet tilbud i byene Elverum, Hamar, Gjøvik Lillehammer ( Polikliniske tjenester).
Lokalisering: Rekrutteringsgrunnlaget er viktig og vi når flest mennesker med et midtpunkt v/ Mjøsbrua ( 170-200.000) innen 45 minutters reise.
Økononomi: Ramme på 8 mrd v/ byggestart i 2022 ( 2018 kroner) . Dette er mulig.
Videre prosess: Styret i Si har oversendt Saken/innstillingen til nytt sykehus til Helse Sør — Øst RHF for videre avklaring og saksgang. Helse Sør Øst er prosjekteier i Konseptfasen ( den som er nå).
17 innlegg og 5 replikker.
Referent: Morten Haukaas
Plansjene som ble vist under foredraget kan du se ved å taste på bilder
8. juni 2026
Presentasjon av TINE, avdeling Brumunddal
Anleggssjef Lars Tore Ramsberg ga oss en interessant gjennomgang av et omfattende anlegg.
1. juni 2026
90 år siden 1936 - hva skjedde?
Gaute dro oss gjennom mange interessante poenger fra hendelser for 90 år siden.
29. mai 2026
Brumunddal Rotary klubb - 75-års jubileum.
Klubbens 75 års-jubileum ble feiret 29. mai i Brumunddal kirkestue med nærmere 50 deltagere.
18. mai 2026
Iran - status v/Mostafa Pourbayat
Tema for kveldens møte var Mostafa Pourbayat som beskrev status på situasjonen i Iran.
11. mai 2026
Ukrainakrigen og norsk sikkerhet v/Tom Røseth
Tom Røseth, bl.a. hovedlærer for etterretning ved STS, ga forsamlingen på biblioteket en grundig gjennomgang av denne konflikten.
4. mai 2026
Fylkesveger i Innlandet v/Arne Fredheim
Iflg. seksjonsleder Veg/Samferdselsavdelingen, Arne Fredheim, er veg og samferdsel en stor utfordring i Innlandet.
27. april 2026
Pultost fra fattigmannskost til Norges parmesan v/Birger Lillesveen
Birger fortalte levende om sin interesse for «denne fantastiske osten». Han var en av initiativtakerne med å starte Pultostmart’n på Bjønnåsen.
20. april 2026
Bioenergianlegget på Rudshøgda
Daglig leder på bioenergianlegget, Einar Stuve, ga oss en interessant gjennomgang av deres virksomhet.
13. april 2026
BRUMUNDDAL RØDE KORS HJELPEKORPS – aktiviteter og drift
Informasjonen om korpset ble gitt av en meget engasjert korpsleder Trond Krokengen.
23. mars 2026
Produksjon og eksport av gris/grisesæd, fra Ringsaker til verden
Kveldens tema var produksjon og eksport av gris og grisesæd ved Harald Gropen, Østre Løken gård.